• Afrika

Studiereis Noordelijk Zuid Afrika

Anne mocht met QAS  Holidays op studiereis door het noorden van Zuid Afrika. Ze deelt haar ervaringen graag met u!

12-03-2015         Dag 1                    Amsterdam – Johannesburg

Vanmorgen moesten we om 07.15 uur op Schiphol zijn bij de balies van KLM. Voorafgaand aan de studiereis heb ik 1 nacht in het Mercure Hotel geslapen. Dit is een prima hotel met gratis shuttleservice naar de luchthaven. Deze shuttle gaat op vooraf vastgestelde tijden en je wordt direct bij Schiphol afgezet. Ideaal om je reis te beginnen indien je vroeg op de luchthaven dient te zijn. Van het ontbijt hebben wij geen gebruik gemaakt.

Het inchecken ging heel voorspoedig. Al snel konden we door de paspoort controle. Marscha van der Hulst van KLM had geregeld dat we Comfort Class heen vlogen en tevens gebruik mochten maken van de KLM lounge op Schiphol. Een grote, maar toch rustgevende ruimte waar je heerlijk kunt ontbijten, een drankje kunt drinken of een boek kan lezen voordat je een vlucht hebt. Deze lounge kan je bijboeken voor ca. € 40,- per persoon. Dit is inclusief de hapjes en de drankjes.

Na een uurtje in de lounge te hebben gezeten, konden we richting de gate. Ook dit ging erg snel. De gehele vlucht verliep voorspoedig. Vriendelijk personeel, heerlijk eten, voldoende drankjes en veel vertier om de tijd om te krijgen. Na een vlucht van ca. 11,5 uur kwamen we aan in Johannesburg.

Bij aankomst in Johannesburg stonden de medewerkers van AAA Travel al klaar. Zij brachten ons naar het eerste hotel.

The Aviator O.R. Tambo, Kempton Park

Dit hotel ligt op ca. 20 minuten van de luchthaven. Ideaal wanneer je aankomt en de volgende dag de huurauto in ontvangst neemt. Het hotel heeft een gratis shuttleservice en de sfeer en service zijn prima, maar standaard. De kamers zien er in eerste instantie mooi en sfeervol uit, maar er is ook achterstallig onderhoud. Ik zou er eerder voor kiezen om direct op de luchthaven te overnachten. Het ontbijt is eenvoudig, maar voldoende.

13-03-2015         Dag 2                    Johannesburg – Balule Private Nature Reserve

Na een vroeg ontbijt werden we opgewacht door medewerkers van AAA voor een algemene briefing. Daarna stond Rickus klaar van Drifters Adventure Tours om ons mee te nemen voor de komende dagen. Vanuit Johannesburg reden we via Dullstroom, waar we heerlijk geluncht hebben, reden we door naar de Blyde River Canyon ofwel de Panoramaroute. Het is een mooi natuurgebied waar we zijn gestopt bij de 3 rondavels. Vanuit het viewpoint heb je een schitterend uitzicht op de rondavels en de omgeving. Na deze stop reden we door richting het Krugerpark, war we 2 nachten te gast zijn geweest bij de Greenfire Bush Lodge. Bij aankomst werden we onthaald door de geweldige gastvrije eigenaren die het je meteen naar de zin maken.

De kamers werden verdeeld, de tassen weggezet en we gingen weer direct op pad. Onze eerste gamedrive en we zagen direct al veel dieren! De leuke gids vertelde veel, maar hij zag ook veel.

Bij terugkomst stond er een heerlijk diner voor ons klaar. Rondom het kampvuur zaten we met een heerlijk drankje. Er was voldoende keuze uit gerechten en het smaakte allemaal heerlijk. Na het diner werden we nog vermaakt met lokale zang en dans, maar iedereen dook vroeg het bed in.

Greenfire Bush Lodge, Balule Private Nature Reserve

Deze luxe lodge van Drifters ligt midden in het privé reservaat en grenst aan het Krugerpark. De kamers zijn ruim met een grote slaapkamer, badkamer met douche en een privé terras met schitterend uitzicht. Er is één centraal lodgegebouw met een ruime veranda, een comfortabel zitgedeelte en een klein, maar schoon zwembad. Nadeel van de badkamer is dat deze open is. Wanneer je met een ‘vreemde’ reist heb je weinig privacy. De activiteiten, de heerlijke maaltijden, mooie kamers en gastvrije eigenaren maken dit ruimschoots goed. Een echte aanrader!

14-03-2015         Dag 3                    Balule Private Nature Reserve

Vandaag stonden we op en begonnen we met een heerlijk ontbijt. Alles was vers en aansluitend gingen we op pad voor een 3 uur durende game walk. Wandelen door de bush op zoek maar wild. Tussendoor zijn we regelmatig gestopt om meer te weten te komen over diverse bomen, planten en dieren in de bush. Erg interessant en je komt hele andere dieren/planten tegen dan bij een gamedrive. De Driftersgids en de eigenaar begeleiden deze tour. Beide konden ze erg veel vertellen.

Na de bushwalk stond er een heerlijke lunch voor ons klaar. Daar ben je wel aan toe na zo’n flinke wandeling. Na de lunch zijn we naar de andere 2 accommodaties van Greenfire gaan kijken; één campsite en een andere lodge. De campsite is voor de reizigers die met Drifters op pad gaan. Beide accommodaties zien er prima uit, beschikken over een zwembad, de kamers/tenten zijn prima en er is een uitgebreide keuken.

Bij terugkomst bij de lodge was er even anderhalf uur tijd om te ontspannen. Een aantal mensen doken het zwembad in, andere dingen een dutje doen en wij hebben rondom het zwembad zitten kletsen. Heerlijk om zo ook even de groep te leren kennen.

In de namiddag gingen we weer met het open voertuig de bush in. Deze ging na zonsondergang over in een uitgebreide ‘night drive’. In het donker kun je andere dieren observeren dan overdag, echter hadden wij niet zoveel geluk. Tijdens het licht hebben wij schitterende dieren gezien, maar in het donker helaas niet.

Het heerlijke diner werd na de drive gehouden in de lodge. Een heerlijk 3 gangen diner met krokodil en springbok. Iets wat ik zelf nooit zou uitkiezen, maar wel heerlijk was. Na het diner nog even een drankje om vervolgens weer voldaan het bed op te zoeken.

15-03-2015         Dag 4                    Balule Private Nature Reserve – Kruger National Park

Vanochtend hebben we nog een korte gamedrive gedaan, daarna ontbeten en weer de truck in voor de volgende bestemming. Het was een flinke rit om bij het Kruger National Park aan te komen. Bij aankomst in het park zijn we zelf door het park gereden en hebben de heerlijke hotdogs gegeten op een van de kamerplaatsen. Toen we aankwamen op de campsite was het al aan het eind van de middag. Er ging een gamedrive door het park, maar de tenten moesten ook nog opgezet worden. Uiteindelijk hebben Rickus en Petra (QAS) de tenten opgezet, zodat wij op de safari mee konden. Tegenover Balule hebben we in het Krugerpark weinig wild kunnen spotten. Ook toen het donker werd, kwamen er geen dieren meer tevoorschijn. Wij hadden hier juist meer van verwacht, terwijl het privépark Balule veel diverser was.

Bij terugkomst op de campsite stonden onze tenten klaar en had Rickus een heerlijk diner gekookt. Het is echt een nieuwe bushervaring om zo te slapen. Na het eten ging het kampvuur aan en hebben we heerlijk zitten kletsen. Een onvergetelijke avond.

Satara Campsite, Kruger National Park

Op deze campsite staan rondavels en er zijn staanplaatsen voor reizigers met eigen tent of camper. De rondavels zijn eenvoudig, maar netjes. Prima voor één overnachting, maar niet langer. Wij sliepen in de tenten van Drifters. Deze zijn voorzien van een veldbed en ingebouwd een muskietennet. Je dient wel een eigen slaapzak of lakenzak mee te nemen, aangezien het ’s nachts af kan koelen. Toilet en douches zijn aanwezig op de campsite en deze zien er prima uit. Leuk om te overnachten ‘midden’ in de bush.

16-03-2015         Dag 5                    Kruger National Park – Klaserie Private Nature Reserve

Je wordt vroeg wakker door het licht. Eerst een heerlijk ontbijtje en vervolgens met z’n alle de tenten afbreken. Dit is heel eenvoudig en binnen een kwartier gebeurd. We moesten direct verder, want om 09.00 uur werden we verwacht op de luchthaven van Hoedspruit Airport om onze auto’s in ontvangst te nemen. We namen afscheid van Rickus en liepen richting de receptie. Er stonden 2 mooie wagens voor ons klaar. Even alle papieren invullen, ondertekenen en vervolgens passen en meten om alle koffers in de kofferbak te krijgen.

We reden richting Kula Cottage waar we een uitgebreide rondleiding over de Hoedspruit Endangered Species Centre. Een opvangcentrum voor bedreigde diersoorten. Er zitten onder andere neushoorns, leeuwen, cheetahs, luipaarden en zelfs wilde honden. Na de rondleiding reden we naar de Kula Cottage. Een schitterend huis met uitzicht op de neushoorns. De cottage beschikt over 3 slaapkamers voor totaal 6 mensen. Het is volledig self-catering en eco-vriendelijk. Een echte aanrader om met een gezin even heerlijk weg te zijn van de bewoonde wereld.

Na dit bezoek stapte we in de auto en reden we in ca. een uur naar Africa on Foot in het Klaserie Private Nature Reserve. Dit reserve grenst in het noorden aan het Krugerpark, in het oosten aan het Timbavati Game Reserve en in het westen aan Balule Nature Reserve, waar wij eerder zijn verbleven. Het reservaat is onderdeel van het Greater Kruger Nationalpark en dit betekend dat er geen hekken tussen de wildparken staan. De dieren kunnen dus vrij migreren in een groot gebied.

Bij aankomst bij Africa on Foot was het eerste onthaal niet direct wauw. Wat een chagerijnige eigenaar en medewerkers. De tassen werden naar de kamers gebracht, we kregen wat te drinken en konden direct mee op de game drive! Mooi wild gezien, maar op het moment dat we even wilde pauzeren kwam de regen er aan. Dit ging gepaard met een flinke onweersbui. Wel erg mooi om te zien op zo’n vlaktes. Het weer werd niet beter, dus gingen we weer richting de lodge. Hier stond een heerlijk diner op ons te wachten. Na het diner hebben we lekker met z’n alle zitten kletsen en kregen we een korte presentatie over KLM. Helaas werd er weinig nieuws verteld en was Mascha niet zo goed voorbereid. Om half 12 was iedereen kapot en sloten we onze ogen.

Africa on Foot, Klaserie Private Nature Reserve

Absoluut geen aanrader! De medewerkers zijn niet vriendelijk, de badkamers zijn eenvoudiger dan simpel en dat voor de prijs die je betaald. De lodge telt totaal 5 chalets en een schitterende boomhut, waar je kan slapen onder de sterrenhemel. Er is verder weinig bij en voor het toilet moet je de boomhut uit en een klein stukje door het donker. Hier is niet echt over nagedacht. De maaltijden (ontbijt en diner) zijn verder weinig speciaals. Het zusterkamp N’Tambo Tree Camp is vele malen mooier!

17-03-2015         Dag 6    Klaserie Private Nature Reserve – Phalaborwa

Vanmorgen kon je kiezen tussen een gamedrive of een game walk. Ik heb een game drive gemaakt, maar helaas geen nieuw wild gezien. Wel een mooie ochtend om te rijden.

Bij terugkomst brachten we een bezoek aan het N’Tambo Tree Camp. Wat een plaatje tegenover Africa on Foor! Een absolute aanrader en zeer mooie accommodaties. Het zag er verzorgt uit, het zwembad was erg mooi en je hebt een prachtig uitzicht op de vlaktes!

Na het uitchecken reden we weer naar een ander deel van het Greater Kruger National Park; richting Phalaborwa. Voor vandaag stond de bekende Sefapane Lodge op de planning! Het ontvangst was erg hartelijk! Een heerlijk drankje stond klaar, de tassen werden alvast naar de lodge gebracht en wij kregen een korte rondleiding over het park.

De Sefapane Lodge heeft verschillende accommodaties. De standaard rondavels zijn eenvoudig, maar prima. Voor een klein beetje extra zou ik voor de deluxe rondavel kiezen. Deze zijn recentelijk gerenoveerd en zien er mooier uit. Daarnaast zijn deze ook iets ruimer.

De absolute toppers van de Sefapane lodge zijn de huizen! Schitterende particuliere huizen voor 2 tot 10 personen! Schitterend ingericht, een groot eigen terras/balkon, mooi uitzicht op het water en heel erg ruim. De huizen beschikken over veel slaapkamers met eigen badkamer, waardoor het ook met meerdere stellen of een groot gezin aan te raden is. Er zit een uitgebreide keuken in, een ruime woonkamer en prima eetgedeelte.

Het hoofdzwembad van de Sefapane Lodge nodigt uit om een duik te nemen! Met een mooie swim-up bar, fijne parasols en voldoende zitbedjes kun je hier wel even vertoeven. Het 2e zwembad is een stuk minder mooi, maar wordt ook vooral door kinderen gebruikt tijdens de kidsclub.

Na de rondleiding konden we even een drankje drinken bij het zwembad, alvorens de rit naar de nieuwste aanwinst van de Sefapane Lodge, namelijk de River Lodge. We werden opgewacht door een enorm stoere en mooie dame van 37 die ons naar de lodge bracht. Je gaat een stukje over de weg, maar daarna kom je al snel in het Greater Kruger Park terecht, waardoor je direct een game drive hebt. Het is ca. 3 kwartier rijden van de mainlodge naar de River Lodge.

Bij aankomst is het echt een plaatje! Midden in de bush ligt deze enorm sfeervolle lodge verscholen. We kregen kamers toegewezen, konden de tassen neerzetten en daarna stonden er een aantal heerlijke gerechtjes voor ons klaar. We hadden de keuze om een game drive te maken, of even lekker te relaxen. We besloten te relaxen aangezien we al veel game drives hadden gemaakt en allemaal moe waren. Na 10 minuten kletsen werden we geroepen door Joris; er stak een hele kudde olifanten de rivier over! Direct sprongen we in de truck om naar de uitkijktoren te rijden. Wauww, wat een schitterend uitzicht en wat een goede service van Joris. We hebben uitgebreid kunnen genieten van meer dan 10 olifanten die de rivier oversteken. Zowel volwassenen als kindjes deden hun best om de overkant te bereiken. ’s Avonds stond er een heerlijke braai op het menu en iedereen at mee! We sloten de avond gezellig af om de tafel met een lekker drankje.

Sefapane River Lodge, Phalaborwa

Een absolute aanrader wanneer je naar de Sefapane Lodge gaat. Deze accommodatie ligt aan de oevers van een rivier, namelijk de Olifantsrivier. Het ligt in een private game reserve wat uitmaakt van het Greater Kruger National Park. De olifant, buffel en het nijlpaard zijn in grote getalen terug te vinden in de direct omgeving van de omheinde lodge. De gidsen ter plaatse zijn perfect. Ze nemen de tijd om de gasten te informeren in een informele setting over ecosystemen, de geologie, vogels, insecten, planten, dieren en de bijzondere sterrenhemel. De Sefanapne River Lodge heeft haar gasten echt een onvergetelijke ervaring en een dieper begrip van de natuur!

Ook de accommodaties zijn mooi! Wel weer een open badkamer, maar normaal gesproken reis je met iemand die je kent. Ruime bedden, klamboe op de kamer en een nette douche. Je wordt in de watten gelegd!

18-03-2015         Dag 7    Phalaborwa – Louis Trichardt

Vanochtend stond er een mooie game walk op de planning. Samen met Joris en een collega liepen we door de bush. Joris wist heel veel te vertellen over voetsporen, ontlasting, planen en insecten. Het is echt een aanrader om een wandeling met hem te maken. Bij terugkomst stond een heerlijk ontbijt klaar. Daarna de tassen pakken en weer de jeep in om terug te gaan naar de main lodge.

We gingen met eigen auto weer verder, landinwaarts richting Louis Trichardt. Onderweg zijn we gestopt voor een korte lunch, om daarna weer verder te rijden. Bij aankomst in de volgende lodge zouden we een 2-uur durende Sunset cruise krijgen per gemotoriseerde boot. Tijdens de boottocht zouden we kunnen genieten van een hapje en een drankje, terwijl de krokodillen en nijlpaarden om ons heen zouden zwemmen. Bij aankomst was dit echter te mooi om waard te zijn. Er lang een enorm rotte boot klaar om een tochtje met ons te maken. De boot kwam niet eens zelf van de kant af en ging enorm langzaam. De medewerker had ooit één nijlpaard gezien, maar die was verkeerd terecht gekomen. Al snel hebben we tegen de medewerker gezegd dat het tijd was om terug te gaan. Dit is absoluut geen aanrader voor je klanten! De rest van de dag was ter vrije besteding. We hebben heerlijk gegeten, een drankje gedronken en toen het bed in. Vandaag was een lange en vermoeiende rit.

Shiluvari Lakeside Lodge, Louis Trichardt

Wat een vreselijke accommodatie. Dit is absoluut geen aanrader. De omgeving is mooi, met bergen bossen en meren, maar de lodge zelf stelt niets voor. De medewerkers zijn niet vriendelijk, de kamers zijn redelijk en de aangeboden excursies stellen niets voor. Meer heb ik hier niet over te zeggen.

19-03-2015         Dag 8    Louis Trichardt – Johannesburg

De dag begon wederom met een ontbijtje, zoals de lodge heel eenvoudig. We verlieten al snel de lodge om richting Johannesburg te rijden. Er stond een hele route op de planning. Ondertussen hebben we nog heerlijk met z’n alle ergens gegeten, om aan het eind van de dag in Johannesburg aan te komen bij het African Rock Hotel. Wat een plaatje! We werden zeer hartelijk ontvangen door de eigenaren en kregen allemaal een aparte kamer voor alleengebruik. Na een douche stond er een heerlijk 3-gangen diner voor ons klaar! Wat een perfecte service. Deze eigenaren weten precies hoe het moet. De rest van de avond hebben we heerlijk zitten kletsen met een drankje erbij.

African Rock Hotel, Johannesburg

Een absolute aanrader in Johannesburg! Deze luxe lodge wordt gerund door een Nederlander met zijn Zuid-Afrikaanse vrouw. Het boutique hotel ligt in een rustige wijk bij Kempton Park, in een omheinde omgeving, op ca. 15-20 minuten rijden van de luchthaven. Het interieur bestaat uit een mix van Afrikaans, Westers en Aziatisch design en straalt een warme en welkome sfeer uit. In de mooie tropische tuin met zwembad kan de klant heerlijk ontspannen. Zij bieden tevens shuttleservice tussen luchthaven en hotel aan welke kosteloos is.

De kamers zijn ruim en bijzonder mooi! Alleen de badkamer is al een verwennerij op zich. Heerlijk om zo de reis af te sluiten.

20-03-2015         Dag 9    Johannesburg – Amsterdam

Na een heerlijk vers en uitgebreid ontbijt in het African Rock Hotel werden we opgehaald door twee medewerkers van het Tourist Board van Johannesburg. De huurauto’s werden netjes opgehaald, dus de laatste dag hoefden wij zelf niets meer te regelen.

We stapte in de minibus en kregen direct een leuke goodiebag. Allereerst brachten we een bezoek aan Liliesleaf farm, de plaats waar Nelson Mandela en zijn compagnons werden opgepakt. Heel indrukwekkend om te zien. Vervolgens kregen we een site inspection bij het Athol Place in Johannesburg. Ook een echt plaatje, maar met een ander prijskaartje! Schitterende kamers waar je u tegen zegt. Ook hebben zij één grote villa voor maximaal 6 personen met een privézwembad, eigen staff die voor je kookt en schitterende slaap- en badkamers. Een absolute topper voor de mensen die iets te besteden hebben! Hier kregen wij ook een uitermate goede lunch aangeboden. Heerlijk.

Na de lunch brachten we een bezoek aan het Apartheidsmuseum. Helaas hadden wij maar 3 kwartier de tijd, terwijl je hier makkelijk 3 uur zoet kunt zijn. Een indrukwekkend museum met veel video- en geluidsmateriaal waardoor de beleving nog beter te voelen is. Ook bij binnenkomst wordt je al ingedeeld in de blanke of zwarte rij, waardoor direct de boodschap van het museum duidelijk is.

Na het museum maakte we een fietstocht door Soweto. Leuk om met een groep te doen, maar de groep was eigenlijk te groot om de hele fietstour te doen. Naast ons groepje waren er namelijk nog minimaal 15 andere personen in de groep. Wel een andere manier om Johannesburg te verkennen en het arme deel van de stad te zien. Wel jammer dat het soms lijkt op ‘aapjes kijken’ voor sommige reizigers en daar houd ik zelf niet zo van.

Na de fietstour reden we terug naar het African Rock Hotel en kregen we een leuke goodiebag van de medewerkers van het Tourist Board. Er zaten onder andere een t-shirt, pen en paraplu in. Ze bedankte ons voor onze interesse en namen afscheid. We hadden nog even de tijd om ons op te frissen en te verkleden voordat we weer naar de luchthaven gebracht zouden worden. Rond 21.00 uur waren we op de luchthaven voor de KLM vlucht terug naar Amsterdam. Ons vliegtuig vertrok om 23.55 uur en we hebben met z’n alle nog heerlijk wat gedronken op een schitterende reis!