• Noord-, Midden Amerika en Carribean

Van Las Vegas naar San Francisco!

Dag 1: Amsterdam – Las Vegas

Al vroeg moesten we op Schiphol zijn voor de vlucht van Amsterdam naar Los Angeles. Een lang vlucht van bijna 11 uur. De service aan boord van KLM was prima en een deel van de groep vloog Economy Comfort class. Een fijne luxe voor zo’n lange vlucht en zeker aan te raden.
    Bij aankomst op de luchthaven van Los Angeles moesten we eerst door Customs en de immigratiecontrole. Je dient je bagage zelf op de halen en opnieuw in te checken voor de volgende vlucht. Los Angeles beschikt over verschillende terminals, waardoor je wel goed moet kijken waar je heen moet. Plan hierdoor ook voldoende overstaptijd op deze luchthaven.

De volgende vlucht was met Delta Airlines, een prima maatschappij maar een klein vliegtuig. De vlucht duurt ook maar een uurtje, dus dat is goed te doen. De koffers zijn bij een binnenlandse vlucht in Amerika niet standaard inclusief. Je betaald $ 25,- per koffer van maximaal 20 kg. Uiteindelijk kwamen we om 16.00 uur lokale tijd aan in Las Vegas. Bij aankomst weet je direct dat je in de gokstad van Amerika bent. Je hebt je koffer nog niet opgehaald of je kunt al gokken. De koffers kwamen snel, dus we gingen richting Alamo voor het ophalen van de huurauto’s. Daarvoor moet je eerst 5 minuten met de gratis shuttlebus van de verhuurder. Zelfs bij her verhuurstation van Alamo staan flink wat gokkasten, dus je kunt er niet om heen.
    De huurauto ophalen ging snel doordat zij automatische incheck kiosken hadden. De sleutels kwamen uit het apparaat rollen en we konden naar de garage om de auto’s in ontvangst te nemen. In plaats van 4 comfort auto’s kozen we voor 3 suv’s. gezelliger en echte Amerikaanse bakken.

De luchthaven van Las Vegas ligt heel dicht bij de strip, een kwartiertje rijden over de drukke strip. Leuk om al een indruk van deze wereldstad te krijgen. Wanneer je aan komt vliegen, zie je direct alle hotels op een rij liggen. Ons hotel voor de komende nachten was het Golden Nugget hotel. Een hotel in jet oude deel van de stad, maar daardoor niet minder gunstig gelegen. Het hotel is erg groot en beschikt over 4 recepties. De kamers zijn verdeeld in verschillende torens, dus het is wel even goed zoeken waar je de lift moet nemen. Het hotel staat vooral bekend om her spectaculaire zwembad met de glijbaan: Shark Tank Pool. Je glijd tussen de haaien door. Groot voordeel is dat je bij die hotel je auto kosteloos kunt parkeren. Ook voor valet parking vragen ze geen hoge toeslag.

's Avonds hebben we snel een broodje bij de Starbucks in het hotel gepakt voordat we werden opgehaald voor de Pink Jeep Tour. In twee felroze trucks gingen we de stad verkennen. Tevens stopte we bij het Mirage hotel voor de vulkaanshow. Een schitterende licht en water show op de vulkaan met mooie muziek. Natuurlijk kom je ook langs het bekende Las Vegas bord waar veel mensen een foto maken, waar mensen trouwen waar de wannabe Elvis staat te zingen. Het was een erg vermoeiende dag en het tijdsverschil was goed te merken, dus na de jeeptour was het tijd om bij te tanken.

Dag 2: Las Vegas

Vandaag konden wij zelf beslissen hoe we de dag zouden indelen. Er lagen sowieso tickets klaar bij het Mob Museum, dus hier zijn wij als eerste naar toe gegaan. Dit is een museum over de georganiseerde misdaad en wetgeving. Het is een leuk museum om even rond te kijken, maar als het te druk is, zijn de ruimtes te klein.

Na het museum zijn we richting de strip gelopen. We hebben the Venetian, Paris, Excalibur, New York New York en Planet Hollywood bekeken. Stuk voor stuk schitterende hotels waar veel te doen is. Uiteindelijk maakt het niet uit in welk hotel je overnacht, je kan overal zo naar binnen. The Venetian is heel sfeervol en heeft veel winkeltjes. Dit zou mijn persoonlijke favoriet zijn. Na het bekijken van de hotels zijn we naar het Bellagio gelopen voor de fonteinshow.

Het diner stond gepland in het El Segundo Sol restaurant. Een sfeervol Mexicaans restaurant waar het eten heerlijk is! Het ligt aan de strip, dus je loopt er zo naar toe. Echt een aanrader om eens iets anders te eten. Om de dag af te sluiten naar we naar de Fremont Experience geweest. Dit was minder spectaculair dan verwacht. Het is een lazershow op het plafond van Fremond Street met muziek.

Dag 3: Las Vegas – Grand Canyon – Palm Springs

Vroeg opstaan voor een onvergetelijke dag! We werden om 20 over 5 opgehaald en naar de Scenic Airlines Boulder Air Terminal gebracht. Na een rit van 45 minuten kwamen we aan en werden onze gewichten opgeschreven. Dit om het vliegtuigje zo goed mogelijk in te delen. Na ruim 1,5 uur wachten mochten we eindelijk boarden. Met een 10 persoonsvliegtuig gingen we de lucht in. Eerst over de Hoover Dam en daarna richting de Grand Canyon. We vlogen over de West Rim en konden genieten van een schitterend uitzicht. We hadden wel veel last van wind en turbulentie, waardoor je af en toe flink misselijk werd. Een vliegtuig blijft vrij ver van de canyon af ten opzichte van een helikopter. Zelf zou ik voor een helikoptervlucht kiezen, maar dan vanuit de Grand Canyon zelf. Het is namelijk vanuit Las Vegas best wel een stuk vliegen.

Na de vlucht reden we terug naar Las Vegas om de koffers op te halen. Al snel vertrokken we richting Palm Springs. De eerste stop was het Kelso Deposit Visitor Center. Je rijdt door het Mojave National Preserve. Het visitor center is klein en er is weinig te doen. We hadden nog niet gelunched, dus gingen we op advies van de medewerker van het visitor center naar het nabij gelegen dorp. Er stond alleen een ouderwets tankstation en een verlaten postkantoor. De ideale fotostop zoals je dat altijd in films ziet. Het enige wat hier te koop was, waren koekjes en drinken. Snel maar iets halen en weer door. De beste tip: zorg altijd dat je vooraf al een lunch hebt gekocht.
    Vervolgens reden we door naar het Oasis Visitor Center om een kaart van het Joshua Tree National Park te halen. We waren precies op tijd om de zonsondergang te bekijken bij Keys View. Een hoog gelegen plek vanaf waar je een schitterend uitzicht hebt over de Coachella vallei. Zeker de moeite waard om naar toe te rijden. Ook het Joshua Tree park zelf is mooi, met de rotsachtige landschappen en de grote bomen.

Vanuit het Joshua Tree National Park is het nog zeker een uur rijden naar Palm Springs, waar we in hotel The Saguaro Palm Springs verbleven. Een prima hotel met kamers in motelvorm. Ruime kamers met grote bedden. Na het inchecken hebben we in het hotel gegeten, maar dat was niet zo’n succes. Bijna niemand vond het eten goed. Dit hotel beschikt ook over gratis leenfietsen, waardoor je eenvoudig naar het centrum kan gaan. Eventueel is er tot 9 uur ook een gratis shuttleservice.

Dag 4: Palm Springs – Redondo Beach

Deze dag was weer geheel zelf in te delen. In de ochtend kregen we een presentatie in het hotel over het Fox product. Je kon vragen stellen en de belangrijkste informatie werd verteld. Je kunt tegenwoordig bij Fox ook het een en ander samenstellen bij diverse reizen. Je kan onderdelen toevoegen en soms ook weglaten. Een landarrangement zonder vlucht is echter nog steeds niet mogelijk.

Na de presentatie zijn we naar de Palm Springs Cable Cars gegaan. Met een soort skilift ga je flink omhoog en kom je uiteindelijk boven op de berg terecht. Hier kun je genieten van het schitterende uitzicht, een wandeling maken en er is zelfs een restaurant. Je bepaald zelf op welk tijdstip je naar boven gaat en hoe lang je daar dan blijft.

Aan het begin van de middag zijn we naar de Dessert Premium Outlet geweest. Een groot winkelcentrum met de bekendste merken voor een leuke prijs. Het is niet altijd de nieuwste collectie, maar zeker de moeite waard. Hier hebben we een uurtje rondgelopen, zodat iedereen zijn of jaar inkopen kon doen.

Na het winkelen zijn we in ongeveer 2 uur naar Redmond Beach gereden, een wijk van Los Angeles. We sliepen in het prachtige Crowne Plaza Redondo Beach. Een schitterend hotel, bijna direct aan het strand. De kamers zijn ruim en schoon, de receptie is schitterend en de locatie is top. Op nog geen 5 minuten lopen is de Fishermans Wharf van Redondo Beach te vinden met leuke winkeltjes en restaurants. Er zwommen ook een aantal zeehonden dichtbij de kust, die hier vooral in het naseizoen te vinden zijn. We zijn bij de pier wat gaan eten en daarna nog een kroegje in gedoken voor een drankje.

Dag 5: Redondo Beach (Los Angeles)

Vandaag hadden we een afwisselend programma. Na een uitgebreid ontbijt kregen we een rondleiding door het hotel. We kregen de suites te zien, welke zeker de moeite waard waren. De een nog meer dan de ander, maar druk voor stuk meer dan prima kamers.

Na de tour zijn de Los Angeles gaan ontdekken. Via Beverly Hills zijn we naar Hollywood gereden. Parkeren is het beste bij de Hollywood & Highlands ondergrondse parkeergarage. Hier kost het slechts $ 2,- per 2 uur, terwijl het elders $ 10,- voor een uur is. Bij Hollywood vind je het Chinese Theater, maar natuurlijk ook het Hollywood Sign. Dit is verder weg gelegen dan je zou verwachten. Mede daardoor is het wat minder bijzonder, maar je moet het wel gezien hebben. Ook hier zijn weer diverse winkeltjes en restaurantjes te vinden.

Vervolgens reden we naar Universal Studios, waar entreekaarten en een lunchvoucher voor ons klaar lag. We hadden van 1 tot 5 om het park te bekijken en te lunchen. We begonnen met de lunch en zijn daarna direct het park gaan verkennen. De eerste attractie was de Behind the Scenes Tour, een leuke tour over het terrein van Universal Studios waar diverse films en series zijn opgenomen. Er leuk om te zien en af en toe zit je zelfs zelf in de betreffende film! Een leuke attractie om te zien hoe onder andere special effects gefilmd worden. Daarna volgen nog een aantal achtbanen en een wild water rit. Allemaal erg leuke attracties voor het hele gezin. De achtbanen gaan niet over de kop, dus er is geen spectaculaire attractie. De shows in dit park stellen verder erg weinig voor en kun je beter vermijden. Je hebt de tijd harder nodig voor de attracties.

Wanneer je het park verlaat, kom je bij de City Walk terecht! Een leuk ‘centrum’ met veel restaurants en winkels, waar je voornamelijk souvenirs kan kopen. Er worden ook regelmatig optredens gegeven en er heerst gewoon een leuke sfeer, dus een aanrader na een dag in het pretpark te zijn geweest.

Voor de avond stond er een bezoek aan de Sportman’s Lodge gepland, waar we verwacht werden door medewerkers van American Ring Travel, de lokale agent van Fox. Uiteraard kregen we hier ook een rondleiding van de manager en het ziet er erg sfeervol uit. Het restaurant om te ontbijten vond ik persoonlijk wat minder, maar dat is een kwestie van smaak.

Er stonden allerlei hapjes en drankjes voor ons klaar, buiten in de tuin rondom een mooi vuur. Een hele leuke avond en veel mensen leren kennen!

Dag 6: Redondo Beach – Pismo Beach

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan, aangezien we een flinke afstand moesten gaan rijden. Via Highway 1 zijn we richting Santa Barbara gereden. Natuurlijk hebben we eerst een stop gemaakt bij de bekende Santa Monica pier, met het halve attractiepark op de pier. Apart om te zien en echt Amerikaans.

Bij aankomst in Santa Barbara zijn we naar The Tower geweest. Een toren vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de stad en de zee. Daarna zijn we naar de Mission gereden, maar we hadden eigenlijk geen tijd om hier rond te kijken in de kerk.

Na deze bezienswaardigheden zijn we naar het Best Western Plus Pepper Tree hotel gegaan voor een inspectie en een lunch. De lunch was heerlijk en echt Amerikaans met burgers en sandwiches. Het hotel zelf is prima, mar niets speciaals. Het ligt tegenover een luxere shoppingmall met een supermarkt erbij. Qua ligging is het dus wel fijn. De kamers zijn schoon en ruim genoeg. Ze hebben zelfs een lift bij het zwembad voor mindervaliden, dus ze houden overal rekening mee. Het personeel was erg vriendelijk.

Vanuit dit hotel zijn we langzaam aan richting Pismo Beach gereden. Hier verbleven we in het Seacrest Oceanfront Hotel. Dit is het enige hotel is Pismo Beach watvdirect aan het strand ligt. De kamers zijn ruim en schoon, echter is er geen ontbijtruimte. Indien jet regent, moet je dus eigenlijk ergens blijven staan. Dit is niet echt ideaal voor klanten die even rustig willen ontbijten. Het is ook een gratis ontbijt, dus zeer eenvoudig. Het hotel beschikt over een ruim zwembad en 3 jacuzzi’s. Ideaal voor een reiziger die even lekker wil ontspannen.

Pismo Beach staat onder andere bekend om een van de vele wijnproeverijen die je daar kan doen en dat hebben wij dus ook gedaan. Je kunt er zo binnen lopen en je hebt gegarandeerd een leuke avond. Er zit tevens een goed Italiaans restaurant in het centrum, bijna naast de bekendste pub. Uiteraard zijn er nog meer restaurants en voor ’s avonds zijn er leuke kroegjes om nog even te dansen en iets te drinken.

Dag 7: Pismo Beach – Santa Cruz

Na het ontbijt hebben we een korte rondleiding door het hotel gehad. We hadden bijna alles zelf al gezien. Alles zag er goed uit, behalve het dakterras. De meubels en het terras zelf waren sterk verouderd.

Na het uitchecken begonnen we aan de lange rit naar Santa Cruz, weer via de mooie Highway 1. Ondertussen kom je bij mooie fotostops uit, die je niet mag missen. Zo zijn we bijvoorbeeld bij de viewpoint voor elephant seals geweest. Er lagen er wel 100 op het strand, allemaal samen. Bijzonder om zoveel dieren bij elkaar te zien. Ook zijn we bij een waterval geweest, welke niet de moeite waard was. Wat wel de moeite waard was, was de schitterende omgeving er om heen en net achter de waterval. Gewoon een stukje doorlopen en je ziet een schitterende kustlijn!

Voor de lunch zijn we gestopt bij het Nepenthe Café in Big Sur. Een saai café met chagrijnige medewerkers en een dure kaart. Het eten was wel lekker, dus dat maakte het een en ander goed.

Na de lunch zijn we snel verder gegaan, aangezien we nog een vol programma voor de boeg hadden. We begonnen met een fotostop bij de Bixby Bridge, waar we direct een groepsfoto gemaakt hebben. Meteen weer door richting Monterey. Onderweg hebben we de 17-miles drive meegepakt. Een leuke route met mooie natuur, een schitterende kustlijn en veel zeehondjes op de rotsen.

In Monterey hebben we een bezoek gebracht aan het Monterey Bay Aquarium. Een aquarium met vee’ verschillende dieren. Het is wel voornamelijk gericht op kinderen. De entreeprijs liegt er ook niet om, dus ik zou de entree niet betalen als het voor mijzelf was. Met wat jongere kinderen is het wel erg leuk. Wij hadden het in ongeveer 1 uurtje al gezien.

Vanaf het aquarium was het nog een uur rijden richting Santa Cruz. Hier werden we hartelijk ontvangen bij de Dram Inn. Een leuk en stijlvol hotel, direct aan het strand. De kamers waren ook hier weer ruim en erg schoon. Het is een leuk hotel, met goede service. ’s Avonds kregen we een diner aangeboden in dit hotel en dit diner was erg goed verzorgt! Heerlijk gegeten en ook meer dan voldoende. Een medewerker van het lokale toeristenbureau was ook aanwezig. Zij zou de volgende ochtend ook met ons op stap gaan.

Dag 8: Santa Cruz – San Francisco

Vanmorgen zijn we eerst in een lokaal tentje gaan ontbijten. We hadden eerder al op moeten geven wat we graag hadden. Daarna zijn we met zijn alle naar het Natural Bridges State Beach Park gereden. Hier kregen we veel informatie over vlinders en een rondleiding. Martha was gefascineerd door de dieren, echter kon je merken dat het voornamelijk op kinderen gericht was. Voor volwassenen was het niet echt interessant en het duurde veel te lang. De natuurlijke bruggen in het water waren daarentegen wel erg mooi.

Na dit park kregen we een rondleiding in het Paradox hotel. Een luxe hotel waar je veel natuurlijke kleuren en materialen terug vind. De kamers vond ik zelf wat minder, vooral de familiekamer was totaal niet sfeervol. Iets anders dan je bij je rest van het hotel zou verwachten. De rondleiding duurde ook maar kort, aangezien dit hotel normaal gesproken niet via Fox wordt aangeboden.

We sloten Santa Cruz af met een heerlijke lunch in restaurant Assembly in het centrum van Santa Cruz. Dit restaurant is van dezelfde eigenaar als waar we deze ochtend hebben ontbeten.

Er werd voornamelijk gewerkt met biologische producten. Ook frisdrank hadden ze niet, enkel limonade en water. Het eten was heerlijk en de service was erg goed. De prijzen waren wel aan de hoge kant voor hetgeen je kreeg.

We namen afscheid van Krista en reden richting de laatste stop: San Francisco! Een stad waar iedereen naar uitkeek. Bij aankomst in de stad zijn we eerst de huurauto’s weg gaan brengen, aangezien je daar in deze stad weinig aan hebt. Het is zo druk, dat je lopend soms nog sneller bent. Als alternatief kan je altijd nog de Cable Cars pakken. Dit zijn 1-wagons treintjes die een bepaalde route door de stad rijden. Je kunt op veel plekken in of uit stappen en het is niet zo duur. Ook de taxi’s zijn zeker betaalbaar, alleen kan het soms wat langer duren.

We hebben ingecheckt bij het Carlton hotel. Dit hotel heeft een perfecte ligging! Je loopt zo naar Union Square, maar ook de Cable Car en veel restaurantjes zijn in de directe omgeving te vinden. De kamers zijn erg klein, maar dat is vaak in zo’n echte stedenhotels. Het Carlton hotel heeft hele vriendelijke medewerkers bij de receptie die je overal bij willen helpen. Dagelijks tussen 5 en 6 uur is er gratis wijn voor gasten in de lobby van het hotel. Vaak is er ook muziek aanwezig, om de sfeer compleet te maken.

De rest van de avond hebben we enkel nog uit gegeten en een drankje gedronken in een leuke bar.

Dag 9: San Francisco

Vandaag was geheel ter vrije besteding. We zijn begonnen met een cruise die richting de Golden Gate Bridge ging en rondom Alcatraz voer. Een heerlijke manier om de dag te starten. Deze cruise start bij Pier 39, waar je veel zeehonden ziet in het water. Deze pier ligt bij de Fishermans Wharf, weer met veel winkels en restaurants. Er is voor ieder wat wils, maar natuurlijk veel met vis.

Door het mindere weer zijn we daarna de stad gaan bekijken met de Hop On Hop Off bus. Wanneer je de hele route blijft zitten, krijg je een schitterende indruk van de stad. Daarnaast rijdt de bus over de Golden Gate Bridge, waardoor je de skyline van San Francisco ook nog mooi mee pakt. De bus rijdt door een park. China Town en Little Italy. Allemaal verschillende wijken van deze wereldstad. De stijlen straat Lombard Street mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Na dit bustochtje zijn we gaan winkelen bij Union Square. Er was al veel in kerstsfeer en er was een grote ijsbaan in het midden. Je kan goed winkelen in Sam Francisco, ook bij Fishermans Wharf.

Na het winkelen zijn we weer uit gaan eten om daarna weer in het kroegje van de vorige avond te belanden.

Dag 10: San Francisco – Amsterdam

De laatste dag van de studiereis zijn we ’s morgens nog voor iedereen de laatste inkopen gaan doen. We hebben samen ontbeten en daarna is iedereen een andere kant opgegaan. Om 11.30 uur werden we opgehaald voor de shuttle naar de luchthaven. Het is fijn om dit ter plaatse niet meer te hoeven regelen, maar dat dat vooraf al vast staat.

De luchthaven van San Francisco is groot, maar overzichtelijk. Even inchecken, de koffers afgeven en wachten totdat je het vliegtuig in mag. De hele vlucht was weer goed verzorgt, maar dit keer vloog iedereen gewoon Economy Class.

Dag 11: Aankomst in Amsterdam