• Europa

Krakau 2018

Studiereisverslag Krakau 2018    -     Krakaureizen

Dinsdag 9 oktober:

om 09:30 moesten we verzamelen op Eindhoven Airport. We hebben kennis gemaakt met de groep (van circa 25 reisagenten) waarmee we de komende 48 uur samen Krakau mee gingen ontdekken.

Nadat we wat gedronken hebben zijn we gezamenlijk gaan inchecken.

Om 12:00 vertrok de eerste vlucht vanaf Eindhoven naar Krakau. Vlucht HV2581 om precies te zijn.

Tijdens de vlucht kregen we het studiereisprogramma + een stroopwafel aan boord.

Rond 14:00 kwamen we aan op de bestemming. De brandweer heeft ons hier opgewacht met een watersalut en verschillende nieuwszenders waren ook aanwezig.

Feestelijk werden we onthaald door het personeel van de luchthaven, de nieuwszenders + de brandweer. Leuk om eens mee te maken.

Nadat we de bagage hadden opgehaald stond onze gids Robin al op ons te wachten.

Met een privé transfer reden we naar het Golden Tulip city center hotel.

De check in verliep snel en iedere reisagent had een eigen kamer! Er stonden heerlijke hapjes klaar in het restaurant waar we genoten van een heerlijke lunch!

Onze gids Robin die ook in Krakau woont heeft ons rondgeleid door de prachtige stad. Voor veel reisagenten was dit de eerste kennismaking met deze indrukwekkende stad en zijn positief verrast.

We wandelen door het groene park wat om de stad loopt en komen uiteraard ook langs de Rynek Glowny. Ook wel de grote markt en geen gids vertelt je niet dat dit het grootste plein van Europa is.

In het midden de oude lakenhal, vol souvenirwinkeltjes. Eromheen de vele terrassen, de winkelstraten, de paardenkoetsen met toeristen en ieder uur een ritueel, de zogeheten Hejnal Mariacki, van een trompetspeler die even toetert en zwaait uit de naast gelegen Mariakerk.

Het hoort erbij maar het echte Krakau begint pas als je de zijstraten in loopt.

De mooie winkels, de Poolse restaurants en bistrots waar heerlijk gekookt word. De koregen met goed en betaalbaar Pools bier, de kunstgalaries, de studentententen. Een stad met een hart. En aan de rand dat oude centrum ligt een groene Oase, de Planty. Een aangenaam en mooi schoon park om even bij te komen. Krakau heeft duidelijk bijgedragen aan een wereldgeschiedenis!

Na een mooie stadswandeling staat het diner op ons te wachten in restaurant Miodova.

Woensdag 10 oktober:

Vroeg uit de veren want om 05:50 konden we de ontbijtboxen ophalen bij de receptie waarna we in circa 1 uur met de bus naar concentratiekamp Auschwitz gaan.

Mocht er ergens nog een grauwe gloed over de naam Krakau liggen. Dan heeft dat te maken met de twintigste eeuw. De gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, met de Joodse Getto, de fabrieken van Schindler en uiteraard het op een uur gelegen concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Het laatste is een bezoek waartoe je je eigenlijk moet verplichten. Aan het begin voordat we de rondleiding krijgen staat een citaat van de dichter George Santayana.

Diegene die de geschiedenis niet kunnen herinneren, zullen gedoemd zijn deze te herhalen.

Het is intens, indrukwekkend en laat vooral het diepzwarte tegenovergestelde zien van de stad.

De geschiedenis ken ik, ik wist wat Auschwitz-Birkenau was maar het mij zo diep zou raken dat had ik zelf niet verwacht. Een Nederlandse gids vertelt een heel duidelijk verhaal waarbij je toch wel even stil staat met wat hier vroeger allemaal gebeurd is. Alles is nog heel echt, foto’s, de gaskamers, de spullen en de haren van de Joden, dat komt wel even binnen!

Na een indrukwekkende rondleiding door onze Nederlandse gids Robin is het weer tijd om terug te keren naar het oude centrum. Hier was opnieuw een rondleiding door de Joodse wijk Kazimiers van Krakau. Vervolgens hebben we een afscheidsdiner in restaurant Klimaty Poludinia.

Donderdag 13 oktober:

Vandaag hadden we geen programma meer. Om 10:30 ging de transfer weer terug naar de luchthaven. Ik ben erg vroeg opgestaan en liep rond 07:15 al via het park naar het oude centrum.

In het oude centrum heb ik in een gezellig koffietentje wat gedronken een ontbijtje genuttigd om nog even de laatste foto’s te schieten. Het was nog erg vroeg dus er was nog niemand op het plein.

Om 12:00 hadden we nog een heerlijke lunch aangeboden gekregen vanuit Transavia op de luchthaven. En om 12:50 was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van deze bijzondere en vooral indrukwekkende stad!

’’Vannacht heeft het dochtertje van kennissen van me gedroomd dat haar pop op transport moest’’

Dagboek Philip Mechanicus, 1943

’’Geloof me, als je anderhalf jaar opgesloten zit, dan kan het je op sommige dagen eens te veel worden… Fietsen, dansen, fruiten, de wereld inkijken, me jong voelen, weten dat ik vrij ben, daar snak ik naar…’’

Anne Frank, dagboek, 1943

’’ Maar niet te veel aan denken want je wordt er maar beroerd van. Het is nu eenmaal zo dat een mensenleven niet veel telt op het ogenblik, en vooral een Joodsch mensenleven niet’’